INGATLAH!

HANYA DENGAN MENGINGATI ALLAH... MAKA HATI AKAN MENJADI TENANG...

Sunday, November 22, 2009

::Public amenities: Surau::

Salam.

Hari nie nak ceritakan kisah surau awam pulak. especially Surau kat KL Central. Bukan la nak cerita pasal kekurangan surau tu, nie kekurangan etika oleh org org yg pakai surau tu.

Hari nie (23.11.2009), aku terbangun lambat sket dari yg selalu. Nak kejar train pkl 5.59 pagi. Nak solat kat rumah, tapi tak sempat. So, aku bercadang nak solat kat KL Central je la. Sbb, insyaAllah aku akan sampai kat sana dlm pkl 6.40 pagi.

Mmg aku sampai pkl 6.40 pagi. So, aku pun bergegas ke surau nye. Dah ambil wudhuk, aku pun berdiri di belakang sorang manusia nie, yg memang dah sudah solat. banyak juga yang dah habis solat, tapi duduk berdoa panjang-panjang n ada yg baca Surah Yassin. Minah yg aku tgh tunggu di belakang dia nie, dia tanggalkan telekung perlahan-lahan, lipat perlahan lahan, tanggal kain dgn perlahan-lahan (tanggal kain pun masa tgh duduk nie).. aku mmg tak paham.. apasal slow sgt.. cam pengantin yg mak mertua tgh tgk cara cara tanggal telekung.. aku mmg marah.. sbb masa tu dah pkl 6.50 pagi.. ramai yg beratur lagi nak solat.. but these kind of people, yg memang layak di panggil BODOH, buat tak tau je.. relax relax kat surau, mengamnil tpt org yg hendak solat. Yang baca Yassin n berdoa tu, nak baca boleh, but bagi la org nak solat menunaikan kewajipan yang WAJIB.. nak berdoa or baca Yassin, pergi ke belakang. bukannye susah.. ntah la.. nak menunjuk kot... yg mereka nie alim.. but, mereka tak tau, actually, secara tak langsung mereka membuat dosa free... Nie menurut pendapat Ustaz Ismail Kamus la.. nak solat kat surau surau kat R&R ke, KL Central ke, tgk tgk la sket.. jgn la pasal nak dapat pahala sunat, korang lak mengumpul dosa free...

Sesapa yg terasa tu, tolong tolong ubah sikap.. surau awam bukan masjid.. tolong ingat waktu solat yang pendek seperti subuh dah maghrib..

No comments: